Homemade: crackers

Goed nieuws (voor mij dan tenminste) mijn moeder heeft de voedselzandloper gelezen en is overtuigd. Ze gaat nu ook suikervrij eten ūüôā Een medestander in huis helpt enorm. En vooral als die medestander minstens 2 dagen in de week kookt. Om haar nieuwe plan meteen uit te kunnen voeren bestelde ze, toen ik een boek voor school nodig had, het kookboek “lekker lang jong” van Clara ten Houte de Lange en Nelleke van Lindonk. Dit kookboek bevat alleen recepten volgens de voedselzandloper en dus suikervrij. Het eerste hoofdstuk van het boek heet ” Een gezonde basis” ¬†er staan hele handige recepten in voor alledaagse ¬†producten. Als je deze uit de supermarkt haalt bevatten ze vaak suiker. ¬†( Denk aan: tomatensaus, sandwichspread, mayonaise, havelnotenpasta, boullion.) ¬†Ook de crackers hier onder komen uit het boek. Naast dit soort recepten staan er ook veel ontbijt, lunch, hapjes (zoet/hartig) en diner recepten in. De recepten die we tot nu hebben geprobeerd zijn goed bevallen en wij zijn erg blij met het boek.

Brood is vaak een onderdeel van onze lunch. Maar sindskort is bekend geworden dat brood helemaal niet zo goed voor je is. Het eten van brood wordt vaak zelfs afgeraden. Maar ja, als je geen brood eet wat dan wel? Een salade? Soep? Dit is niet altijd mogelijk ( en soms heb je er gewoon geen zin in). Daarom was ik heel blij met dit recept voor tarwevrije suikervrije crackers. Ze zijn makkelijk te maken, mee te nemen en ook nog lekker.

                                                   Notencracker

image

Ingredi√ęnten voor 12 crackers:

  • 100 gram noten
  • 100 gram havermout of gemalen havervlokken
  • 40 gram (geiten)kaas*
  • 2 eieren

* Jonge kaas en geitenkaas geven een milde smaak je proef geen kaas. Als je houd van een kaassmaakje kun je het beste oude kaas gebruiken.

Bereiding:

verwarm de over op 180 graden. Maal de noten fijn in een keukenmachine. Meng de kaas en havermout er door. Voeg de eieren toe en meng alles tot een stevig deeg. Rol het deeg uit tussen 2 stukken bakpapier tot een lap van ong 20 bij 30 Cm. Snij het deeg in 12 gelijke stukken. Bak de crackers in 20-25 min goudbruin en gaar.

Variaties:

sesamcrackers: noten vervangen door: 50 gram amandelen, 50 gram havervlokken en 25 gram sesamzaad. Meng driekwart van het sesamzaad door het deeg, strooi de rest voor het bakken over de crackers.

pittencrackers: noten vervangen door: 50 gram gemalen noten, 75 gram havervlokken, 25 gram grof gehakte pompoen/zonnebloempitten en 1 eetlepel lijnzaad.

lijnzaadcrackers:noten vervangen door 50 gram havervlokken en 50 gram lijnzaad. Voeg 10 gram extra kaas toe.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s