Drie lagen baked oatmuffins (chocolade,koffie,sinaasappel) suikervrij,vegan

Een tijdje geleden zag ik een recept voor havermoutpap met cacao,koffie en sinaasappel, de combinatie leek mij erg lekker. Maar zelf had ik meer zin in baked oats dan in pap toen is dit recept ontstaan. Eerst wilde ik net als altijd alles door elkaar mengen maar ik besloot eens iets anders te proberen. Toen heb ik dus drie verschillende lagen gemaakt. Het was een probeersel maar ik ben heel erg blij met het resultaat, wat zag het er leuk uit. Als je een keer een speciaal ontbijtje wil is dit recept zeker aan te raden. Ik heb het koud gegeten maar warm is denk ik ook wel lekker. Het recept bevat ahornsiroop, een zoete siroop gemaakt van het sap van de esdoorn. Ahornsiroop veroorzaakt minder hoge suikerpieken dan gewone suiker en is minder geraffineerd. Je kan deze siroop dus af en toe gebruiken om iets mee te zoeten. Je kan ahornsiroop kopen bij sommige supermarkten en bij bijna elke natuurwinkel.  Ahronsiroop heeft een caramelachtige smaak wat goed pas bij de koffie in dit recept. Als je geen ahornsiroop in huis hebt kun je dit vervangen door honing.

2014-03-01 16.07.25

voor dat ze de oven in gaan

Ingrediënten voor 3 porties:

Chocoladelaag:

  • 30 gram havervlokken
  • 1 eetlepel cacao
  • 50 ml (plantaardige) melk
  • 2 theelepels ahornsiroop

Koffielaag:

  • 30 gram havervlokken
  • 50 ml espresso (of gewone koffie)
  • 10 gram hazelnoten, gehalveerd
  • 2 theelepels ahornsiroop
    2014-03-01 15.53.02

    vlnr: sinaasappel,chocolade,koffie

Sinaasappellaag:

  • 30 gram havervlokken
  • 50 ml vers sinaasappelsap (ongeveer een halve sinaasappel)
  • rasp van de schil van een halve sinaasappel

eventueel:

  • wat extra pulp uit de sappers

Extra:

  • 3 soufflé of muffinvormpjes
  • vet om de vorm mee in te vetten

Verwarm de over voor op 170 graden. Neem drie kommen, meng per laag de ingrediënten in een andere kom.  Vet de soufflévormpjes in, als je silicone vormpjes gebruikt hoeft dit niet. Bedek de bodem van de vorm met de chocoladelaag, hierboven op komt de koffielaag en daar boven op de sinaasappellaag. Zet de muffins 20 minuten in de oven, tot de bovenkant stevig is. Laat ze afkoelen of eet ze meteen op. Voor zoetekauwen: serveer met extra ahornsiroop of honing. Steek nu je lepel erin en bewonder je mooie laagjes 🙂 Helaas heeft mijn zusje de foto’s van het resultaat verwijderd,:(  maar dit ga ik zeker nog wel een keer maken dus die komen nog.;)

 

Geef een reactie

