Chocolade-quinoa-pudding (suikervrij,vegan)

Voor degenen die niet van havermout houden zal ik nu eens een ander ontbijt receptje plaatsen. Het ontbijt is gemaakt van quinoa, wederom een superfood. Quinoa is bijzonder product. Het lijkt namelijk op het eerste gezicht op een graan. Het zijn kleine korreltjes die je kookt net als je rijst zou koken. Maar quinoa is geen graan, maar een zaad. Quinoa is glutenvrij en bevat veel eiwitten, vitamines en mineralen. Er worden verschillende soorten quinoa verkocht:

  • Het gewone zaad: je kookt het net zoals je rijst kookt. De smaak is een beetje zoet en nootachtig.
  • Gepofte quinoa: de zaadjes zijn gepoft net als gepofte rijst, ideaal voor het maken van knapperige tussendoortjes of voor bij je overnight oats.
  • Quinoameel: de zaadjes zijn fijn gemalen tot een (glutenvrij) meel, je kunt er dus brood, koekjes enz. mee bakken. Persoonlijk vind ik dat quinoameel een beetje een eigenaardige geur en smaak heeft ik gebruik het liever in combinatie met een ander meel.
  • Quinoavlokken, dit zijn platgewalste zaadjes
  •  Rode quinoa, dit is een soort “zilvervliesrijst” onder de quinoa.

vlnr: quinoameel, gepoft quinoa, quinoazaad

Er is alleen een probleem. Quinoa was een hele tijd onbekend in Europa en Amerika terwijl de inca’s in Zuid-Amerika het al jaren als belangrijkste voedselbron hadden. Toen quinoa bekend werd in het westen ontstond er een enorme hype om het zaadje. De quinoaboeren in Zuid-Amerika kregen een veel te lage prijs voor nu oogst terwijl hier mensen er veel geld voor betaalden. Uiteindelijk konden de boeren de vraag naar quinoa niet meer aan. De grond raakte uitgeput. Dit is een probleem want voor de Zuid-Amerikanen was quinoa een belangrijke voedingsbron. Ook in het westen is het te merken, de schappen zijn leeg en de prijzen belachelijk hoog. Zelf had ik nog producten in huis van voor dit bekend werd. Nu raad ik jullie aan om de quinoa in dit recept te vervangen door: amarant (familie van quinoa), boekweit (ook een zaad) of gries (een glutenvrij graan) ik heb nog geen ervaring met deze producten maar zal er zo snel mogelijk een stuk over schrijven.

2014-02-27 15.08.39

Chocolade-quinoa-pudding

Hoewel het wel de bedoeling was werd het bij mij niet echt een puddingkje. Ik had namelijk het verkeerde bakje uitgekozen (opening kleiner dan de vorm) waardoor ik hem niet kon storten. Maar de smaakt werd er niet minder om. Het zoete, nootachtige van de quinoa werd een beetje karamel-achtig nadat ik het had gekookt in rijstmelk. Ik weet niet of ander (plantaardige) melk dezelfde smaak geeft maar even goed zal het nog wel lekker smaken.  Je maakt het de avond van te voren en het is dus ideaal voor een drukke ochtend.

ingrediënten (1 portie):

  • 30 gram quinoa
  • ong. 250 ml (plantaardige) melk
  • 4 amandelen, gehalveerd
  • 2 pecannoten, in stukken
  • een paar rozijnen
  • een paar goji bessen (of meer rozijnen)
  • 2 theelepels cacoapoeder
  • een vormpje bv een soufflé-bakje

Bereiding:

Was de quinoa, vaak zit er nog een laagje stof op wat bitter smaakt. Doe alle ingrediënten in een pannetje. Breng het aan de kook, laat het koken tot alle quinoa gaar is (ong 15 min) en het vocht is opgenomen. (mocht het vocht al zijn verdwenen voeg dan wat extra toe)Spoel het vormpje om met koud water,droog het niet af. Vul het vormpje met de gekookte quinoa. Laat het voor je het afgedekt in de koelkast zet afkoelen. Ga nu lekker slapen en droom over je lekkere ontbijtje. Ren als je wakker wordt naar de koelkast en haal het vormpje eruit. Stort het puddingkje op een schoteltje of eet het gewoon uit de vorm. 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s