De voedselzandloper

Toen ik begon met suikervrij eten kreeg ik steeds meer interesse in gezonde voeding. Toen ik op internet rond keek naar meer informatie kwam ik veel stukken tegen over de voedselzandloper. De voedelszandloper is de titel van het boek van Kris Verbrugh, een arts en onderzoeker. Vele waren zeer entousiast over het boek en de inhoud. Ik heb het boek immiddels zelf ook gelezen en zal het in het kort voor jullie samenvatten.

De voedselzandloper is een vervanging van de schijf van vijf die we nu kennen. Hij is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten in tegenstelling tot de schijf van vijf die inmiddels  al wat verouderd is. In het kort komt het hier op neer:

naamloos

Minder:

  1. melk/yoghurt, frisdrank, winkelvruchtensappen
  2.  (wit/bruin) brood, aardappels,(niet-volkoren) pasta en  (witte) rijst*
  3. fastfood, rood vlees, gefrituurd voedsel
  4. zoetigheden: ijs, koek, snoep (met geraffineerde suiker)
  5. margerine, omega-6-rijke oliën (bv. zonnebloemolie)
  6. medicatie

* volkoren brood, volkoren pasta en zilvervlies rijst zijn al beter maar als nog niet te vaak.

bovenstaande (zoveel mogelijk) vervangen door:

  1. water, groene/witte thee, plantaardige melk
  2. havermoutpap, peulvruchten, paddestoelen, groenten, fruit
  3. vette vis, gevogelte, eieren, kaas
  4. zwarte chocolade, noten
  5. suikervervangers, kruiden, gezonde oliën (bv. olijfolie)
  6. voedingsupplementen (vitaminepillen)

In het boek wordt uitgebreid uitgelegd waarom de voedingsmiddelen uit het bovenste rijtje zo slecht voor je zijn. Hier bij gebruikt hij veel wetenschappelijk onderzoeken waar hij naar verwijst. Hij besteed ook een hoofdstuk aan calorie restriction waarbij je 30 % minder eet dan zou moeten. Uit onderzoek is gebleken dat je dan langer leeft. Ook komt niet alleen eten maar ook beweging komt aan bod. Na het lezen van dit boek ben ik nog beter gaan nadenken over wat ik eet en heb ik waar nodig dingen aangepast.Eet ik bijvoorbeeld geen yoghurt meer en drink ik ook geen melk meer.  Of het de perfecte leefwijze is druf ik niet te zeggen, op sommige punten ben ik het niet helemaal met het boek eens. Zo raad het boek aan sojamelk en andere sojaproducten te gebruiken. Dit doe ik liever niet. Soja heeft namelijk veel nadelige werkingen op het lichaam. (zie deze  bv deze site: http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-waarom-soja-ongezond-is/) Maar een ding is zeker er staan een hoop nuttige informatie in voor mensen die gezonder en bewuster willen gaan eten. Die personen raad ik dan ook aan om het boek te lezen.

Geef een reactie

