Appel-kruimel Baked Oats (suikervrij,vegan)

Vandaag weer een ontbijt receptje, er zullen er nog veel meer volgen. Het ontbijt is namelijk mijn favorite maaltijd van de dag. Gelukkig maar dat goed ontbijten heel gezond voor je is 🙂 Het recept ontstond toen ik op een ochtend mijn favoriete havermoutpap at met appel, rozijnen en kaneel. Het smaakte zo erg naar appel-kruimeltaart en dat heb ik sinds ik suikervrij eet niet meer gegeten. 🙂 . Maar ik miste de knapperige deegkorst. Toen bedacht ik: maar die korst kun je ook suikervrij maken! Je hebt immers een recept voor mueslirepen. Ik heb het van het weekend meteen uitgeprobeerd. En het smaakte heerlijk! Het kost wel wat tijd om het te maken maar het is dan ook geen alledaags ontbijt.  Warm smaakt het goed maar koud vindt ik het lekkerder want dat zijn de vulling en de kruimellaag wat steviger geworden. Je zou dit ontbijtje dus ook een dag van te voren kunnen maken en afgedekt in de koelkast bewaren. Je zou een dag van tevoren ook alleen de vulling kunnen maken en de volgende ochtend de kruimellaag. I hope you like it 🙂

                                 Appel-kruimel Baked Oats

baked oats appel-kruimel

ingrediënten voor 3 porties:

voor de vulling:

  • 50 gram havervlokken
  • 300 ml (plantaardige) melk (ik gebruik rijstmelk)
  • ong 20 gram rozijnen
  • 1 appel, geschild en gerapst
  • 1 theelepel kaneel

voor de kruimellaag:

  • 50 gram havervlokken
  • 20 gram amandelen
  • 20 gram honing
  • 1/2 eetlepel olijfolie
  • 1/2 eetlepel water
  • 1 theelepel kaneel

extra:

  • kleine ovenschaal
  • vet om de overschaal in te vetten

Bereiding:

Breng de (plantaardige) melk met de 50 gram havervlokken, de gerapste appel, de rozijnen en de kaneel in een pannetje aan de kook. Laat het door koken tot het dikker wordt. Vet ondertussen de ovenschaal in. Giet de vulling in de ovenschaal en zet deze aan de kant. Roer het af en toe door zodat er geen vel op komt.  Verwarm nu de oven voor op 200 graden. Neem de helft van de overige havervlokken en maal deze samen met de noten fijn in een keukenmachine. Verwarm de honing in een pannetje zodat het vloeibaarder wordt. Meng dan de olie en het water erdoor heen. Zet het vuur af. Voeg de overige havervlokken, het haver-notenmengsel en de kaneel  toe en roer alles goed door elkaar. Neem de ovenschaal en verdeel het mengsel over de vulling. Zet de overschaal 20 à 25 minuten in de oven tot de kruimellaag mooi bruin is (en het heel lekker ruikt in huis). Haal de schaal uit de oven en laat de baked oats iets afkoelen. Verdeel het in 3 stukken en eet smakelijk 😉

Geef een reactie

