Wie ben ik?

dit ben ik

Heey,

Ik heet Rebecca en ik ben 14 jaar. Ik ga naar school in Amsterdam maar woon met mijn broertje, zusje en ouders op Marken. Ik heb twee parkieten

Verder wonen er nog een schildpad, een konijn en een hamster bij ons in huis. Ik heb gek op muziek, boeken, toneelspelen en …. koken. Bakken en koken vind ik echt heel leuk en ik vind lang ik de keuken staan ook echt geen probleem. Vroeger maakte ik vooral cupcakes, taart en koekjes, maar dat veranderde. Sinds driekwart jaar eet ik namelijk zoveel mogelijk suikervrij. Hoe dat komt? Tja, dat is best een lang verhaal. Ik zal proberen het zo kort mogelijk uit te leggen.

Ik beschouw het zelf als een uit de hand gelopen weddenschap. Ik en een van mijn vriendinnen gingen een maand niet snoepen, dus geen chocolade, koekjes, hagelslag of chocopasta. Het was nog niet eens heel serieus. Mijn vriendin dronk nog gewoon chocomel en rijstwafels met een yoghurtlaagje er op of sesamcrackers met honing telde niet als koek. Maar goed, het betekende dus ook dat ik een maand lang niks mocht bakken. Teminste niks met suiker er in. Dus toen na twee en een halve week begonnen de bakkriebels begonnen op te spelen speurde ik het internet af naar suikervrije recepten. Er bleken veel sites te zijn met mensen die (vrijwillig!) helemaal nooit suiker aten! Ik kon me het niet voor stellen. Terwijl ik daar zocht naar recepten kwam ik ook achter  dat er twee soorten suiker bestaan: geraffineerde suiker (kristalsuiker, rietsuiker enz.)  en ongeraffineerde suiker (fruit, (rauwe) honing enz meer uitleg volgt later).  Geraffineerde suiker  scheen heel slecht voor je te zijn. Je zou er hoofdpijn en suikerdips van krijgen en bovendien was het verslavend. Veel aandacht besteedde ik daar echter niet aan. De maand ging voorbij en ik mocht weer snoepen. Daarna kwam een lange koude winter waarin ik veel last kreeg van vermoeidheid, hoofdpijn en verkoudheid. Ook begon ik steeds meer en vaker te snoepen en ik zat niet lekker in mijn vel. Toen begon ik terug te denken aan wat ik had gelezen op de sites. Na nog een paar keer wat sites te hebben bekeken besloot ik in het nieuwe jaar twee weken per maand niet te snoepen. Eerst leek het een onmogelijke opgave maar het ging me steeds makkelijker af. Maar toch voelde ik me nog niet super. In de twee weken dat ik wel snoep at dat ik dat naar mijn gevoel veel te vaak terwijl ik geen honger had. Een maand voor de zomervakantie nam ik een besluit. Ik zou helemaal stoppen met het eten van snoep, koek, taart etc. Één keer in de week mocht ik van mezelf een uitzondering maken. Het was even doorbijten vooral toen we op vakantie waren maar het is me gelukt. Het is nu driekwart jaar verder en ik blij met de keuze die ik heb gemaakt. Ik voel me veel beter en ben minder moe. Deze winter ben ik geen een keer ziek of verkouden geweest terwijl ik me vorig jaar elke dag ellendig voelde.

Deze blog ben ik begonnen voor mensen die net als ik geraffineerde suikers vrij willen gaan leven. Op deze blog ga ik posten :  simpele recepten zonder ingewikkelde ingrediënten, reviews van producten en nog veel meer. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Tips, complimenten en opbouwende kritiek zijn natuurlijk altijd welkom 😉 Wees alleen niet te streng op grammatica of spellingsfouten ik heb namelijk dyslexie dus kan daar er niet zoveel aan doen. 😦

Geef een reactie

