Wat is geraffineerde suiker?

In mijn vorige post hebben jullie in het kort kunnen lezen waarom ik suikervrij eet. Nu zal ik het wat beter uitleggen.

Geraffineerde en ongeraffineerde suiker.

Er zijn twee soorten suikers: geraffineerde suikers en ongeraffineerde suikers. Geraffineerde suiker is “schoongemaakte” suiker zoals kristalsuiker, rietsuiker maar ook witte bloem. Alle voedingsstoffen die  van nature in de producten (vezels, vitamine, mineralen enz)  zitten zijn eruit gehaald alleen de suikers (koolhydraten) zijn overgebleven. Ook de stoffen die je lichaam nodig heeft om de suikers te verwerken zijn eruit gehaald. Je lichaam reageert daarom niet goed op deze suikers. Ze veroorzaken hoge suikerpieken in je bloed die gevolgd worden door diepe suikerdalen. Hierdoor voel je je een tijdje na het eten van iets zoets vaak weer moe en wil je weer iets zoets eten. Geraffineerde suikers veroorzaken ook : hoofdpijn, een verzwakt immuunsysteem, rimpels, overgewicht, verslaving en nog veel meer! Ongeraffineerde suikers zoals fruit volkoren meel kokosbloesemsuiker en honing zijn niet “schoongemaakt”.  Deze suikers bevatten nog steeds de stoffen die nodig zijn om de suikers te verwerken. Je lichaam reageert daarom ook beter op deze suikers.

Verstopte suiker

Je denk misschien dat het wel meeval hoeveel suiker je eet. Helaas stoppen ze het tegenwoordig overal in. Lees voor de grap maar eens een paar etiquetten. Brood, chips,koek, kruidenmixen (bv van honig) stuk voor stuk bevatten ze geraffineerde suiker. Zelf al staat dat niet duidelijk op het etiquet suiker heeft namelijk veel schuilnamen. Hier zijn er een paar:

  • glucose
  • fructose
  • glucose-fructosestroop
  • dextrose
  • beetwortelsap
  • sucrose
  • kandij
  • melasse

En zo kunnen we nog wel even door gaan. Maar als suiker zo slecht is waarom stoppen ze het dan overal in? Nou dat is simpel. Het is goedkoop, wij vinden het lekker en door het verslavende effect willen we altijd meer.

Wat gebruik je dan wel?

Ik gebruik zoveel mogelijk ongeraffineerde suikers zoals:

  • fruit
  • honing
  • appelstroop (zonder toegevoegde suiker)
  • ahornsiroop
  • kokosbloesemsuiker

Chemische zoetstoffen gebruik ik ook niet die zijn immers net zo slecht voor je als geraffineerde suiker. Ook probeer ik geconcentreerde vruchtensappen zoveel mogelijk te vermijden (geen sap uit de winkel meer dus). Strevia heb ik nog nooit geprobeerd en dat ben ik ook niet van plan. Veel streviaproducten bevatten slechts een kleine hoeveelheid strevia en zijn verder aangevuld met een goedkopere zoetstof. Het schijnt ook een tamelijk bittere nasmaak te hebben.

Mocht je nog meer willen weten kijk dan  bv eens op deze sites (er bestaan er nog veel meer):

http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/suiker-is-vergif/

http://www.voedzo.nl

www.suikerwijzer.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s